Pamiętajcie, że sama się uczę i mogę popełniać błędy w czasie rysowania. Zdarza się.
Przed nami pierwsza część poradnika, i zarazem najważniejsza, czyli tworzenie szkicu wstępnego oraz lineartu. Niektórzy zapewne korzystają z baz, które można znaleźć w internecie. Zachęcam jednak takie osoby do samodzielnego szkicowania. ^^
Pracować będziemy w programie Paint Tool Sai. Jest to jeden z najbardziej znanych programów do rysowania. Mimo języka angielskiego, program jest wbrew pozorom prosty w obsłudze i pomocny w rysowaniu, zwłaszcza dla osób początkujących.
Sama używam tabletu graficznego, jeśli jednak ktoś takiego nie posiada- również może próbować. W tym wypadku pamiętajcie, aby szkice wykonywać na kartkach i wykonać zdjęcie/ skan, natomiast lineart wykonać już w samym programie.
Na początek przyrządy, które w trakcie tworzenia szkicu są niezbędne.
1. Warstwy - Na pewno dla osób zaczynających z programami graficznymi, może być to czarna magia, jednak rysując zapewne nie raz podziękujecie, że istnieje taka opcja. W okienku poniżej tworzą nam się czyste strony, na których możemy pracować. Oczywiście można pracować na jednej warstwie, jednak na początek polecam korzystać z tej opcji. Dzięki temu możecie eksperymentować i sprawdzać kilka opcji na swoim rysunku, jednocześnie nie ingerując w jego poprzednie warstwy. Nakładając np. cień możecie stwierdzić, że wygląda on niekorzystnie. W przypadku pracy na jednej warstwie, musicie wszystko cofać, pamiętać jedynie trzeba, że cofnięcia są ograniczone i możemy nie odzyskać poprzedniego stanu naszej pracy. Dzięki pracy na kilku warstwach, szybko możemy pozbyć się problemu naciskając na śmietniczek.
2. Piórko - oczywiście każdy wie do czego służy i jakie ma zastosowanie. Tuż pod przybornikiem pojawią nam się również opcje zmiany jego rozmiarów (widoczne na innych screenach).
3. przeźroczystość warstwy - dzięki tej funkcji możemy zmieniać przeźroczystość danej warstwy. Przydatne przy tworzeniu lineartu, aby szkic nie przysłaniał za bardzo nam widoku.
Bardzo ważne! Pamiętaj, aby nie próbować kopiować innych, a jedynie się wzorować. Być może zabrzmi to dosyć kiczowato, ale każdy z nas ma swój unikalny i własny styl rysowania. Rysuj tak, jak odpowiada tobie, a poradniki czytaj, aby rozwijać swoje umiejętności ^^
A więc do roboty!
Jako pierwsze zaczynamy od głowy, ponieważ dzięki temu łatwiej wyznaczyć resztę ciała. Jak ją narysować? Otóż wystarczy narysować kółeczko, nie musi być dokładne, a przez środek przeciągnąć pionową kreskę. Lub prawie pionową. Kreska będzie wyznaczała środek naszej twarzyczki. Co za tym idzie, jeśli chcecie aby była pod kątem, musicie zmienić jej ułożenie. W moim przypadku głowa upiorki jest zwrócona do nas en face, więc linia jest pośrodku. Mniej więcej w 2/3 wysokości naszego kółeczka przeprowadzamy linię poziomą- tam będą nasze oczy.
A co dalej? To bardzo proste dorysowujemy na dole coś na podobieństwo daszku, aby zarysować szczękę. Pamiętajcie, aby linia pozioma znajdowała się teraz mniej więcej w środku całej naszej twarzy. W międzyczasie zarysowałam uszy kotołaczki, która posłuży za naszą modelkę. Jeden szczegół, który narysowałam w późniejszym etapie, a o którym warto pamiętać. Kółeczko, które później stanie się zakończeniem naszego noska, znajduje się na samym dole wcześniej narysowanego kola. Na dole, ale nadal w naszym kole.
Dalej jest tylko z górki, a raczej pod górkę. Teraz musimy zarysować nasze ciałko. Najłatwiej zrobić to wymierzając sobie głowy. Widzicie te poziome kreski wzdłuż ciała? (Jeśli są niewidoczne, otwórzcie grafikę w nowej karcie). Jak już wspomniałam, wzrost określamy za pomocą głów. Najczęściej na wzrost osoby dorosłej/ nastolatka przypada 7-8 głów. W czasie nauki ważne jest, aby to długością głowy się posługiwać, ponieważ jest łatwiej. Jeśli chodzi o proporcje, sama wymierzam bardziej "na czuja". Zachęcam was więc do obserwacji. Spójrzcie na swoje ciało w lusterku, weźcie mamę, babcię lub inną osobę. Oczywiście wiemy, że kobieta i mężczyzna różnią się proporcjami ciała, więc trzeba o tym pamiętać przy wyborze swojego modela. Nie zniechęcajcie się porażkami, jeśli dana postać wam nie wyjdzie. Systematyczna praca może zdziałać naprawdę cuda. Jeśli lubicie rysować i ćwiczycie to, będziecie potrafili narysować realistyczną postać szybciej niż się wam wydaje.
Powracając, w moim przypadku upiorka ma wysokość 8 głów. Pamiętajcie również, że jeśli nasze ciało jest zgięte (w tym przypadku biodra mojej postaci są nieco pochylone w lewą stronę), musimy nasze linie nieco wykrzywić.
W dalszym etapie naszej pracy szkicujemy ubrania, włosy, kształt oczu, usta i inne rzeczy, które chcemy ująć na obrazku. Szkic nie musi być idealny i dopracowany. Na tym etapie zawsze mamy możliwość wprowadzenia ewentualnych poprawek, bez obaw, że możemy zniszczyć nasz prawidłowy kontur. Tak więc testujcie i eksperymentujcie do woli.
Czyścimy, aby wszystko było bardziej przejrzyste.
Teraz zbliżamy się do końca naszej pracy, czyli kontur. Aby był on czysty, a obecny szkic nam nie przeszkadzał, tworzymy nową warstwę (pamiętajcie, aby nowa warstwa znajdowała się nad tą ze szkicem!). Warstwom ze szkicem początkowym zmieniamy krycie, aby nam nie przeszkadzały. Ważne, aby były widoczne, ale nie utrudniały nam pracy. Tak, nie umiem rysować rąk. A ogon jest krzywy.
Jeśli praca ma być jeszcze kolorowana, a nie chcecie, aby była zbyt toporna, nie rysujcie na ubraniach zagięć i innych zbędnych rzeczy. Możecie ukazać jedynie te, które są przy samym konturze, ale bez przesady. Resztą zajmiemy się w czasie cieniowania. Niepotrzebne załamania w naszym rysunku sprawią, że będzie ona o wiele cięższy dla oka. Kolor zawsze jest przyjemniejszy dla oka niż kontur.
Zanim narysujesz włosy!! Pamiętać, że włosy i wszystkie materie włosowate to nie sklejone bulpy, które wychodzą z bliżej niezidentyfikowanego źródła. Jeśli postać ma przedziałek, wszystkie włosy wychodzą od niego, układając się ku dołowi. Jeśli robisz kucyk, zadbaj o to, aby spięte włosy kierowały się ku zapięciu! Nie zapomnijcie również, aby na linearcie były widoczne pojedyncze kosmyki. Włosy nie są ze sobą posklejane i mogą odstawać w różne strony, a także się dzielić na pojedyncze kosmyki.. Jeśli kolorujemy pracę, nie musimy oczywiście ciosać z osobna każdego kosmyka, aby był widoczny- ten punkt pozostawmy do cieniowania.
I sprawa ostatnia. Jeśli ktoś nie posiada tabletu, na pewno zdecyduje się na wykonanie szkicu na kartce - i słusznie. Ale jak zrobić lineart myszką, aby nie był on krzywy? Dosyć łatwo.
Pamiętacie przyrząd z numerem 1 na początku posta? Obok niego widnieje podobna ikonka. Tak, właśnie ta z piórkiem. Jest to rzecz niezwykle przydatna, z której można również korzystać jeśli posiada się tablet. Ta specjalna warstwa nazywa się "linework" i jest wprost idealna do tworzenia lineartu.
Krótki opis:
1. Pen - działa podobnie jak zwykłe piórko, ale z tą różnicą, że koryguje małe krzywizny ( w pewnym stopniu). Posiada również dodatkową funkcję. Po wciśnięciu i przytrzymaniu "ctrl", na narysowanym konturze pojawiają nam się punkciki, którymi możemy swobodnie manipulować i zmieniać ich położenie. Źle narysujesz linię? Po co zmazywać, jeśli można poprawić?
2. Weight - po kliknięciu na nasz kontur możemy zmieniać jego grubość.
3. Pressure - za pomocą tej funkcji możemy swobodnie manipulować rozmiarem naszej kreski. Narzędzie Weight z góry narzuca nam dany rozmiar i pogrubia/"odchudza" cały nasz lineart. Natomiast narzędzie pressure pozwala na manualne zmienianie grubości linii na taką jaką chcemy i tam gdzie chcemy.
4. Curve - ciągła linia, która pozwala nam na tworzenie krzywych, np. owalu. Punkciki stawiamy poprzez kliknięcie w dano miejsce. Pracę zakańczamy poprzez podwójne kliknięcie. Urządzenie bardzo przydatne jeśli rysujemy myszką, ale uwaga, nie robi ostrych krawędzi!
5.Line - czyli linia prosta z ostrymi krawędziami, Urządzenie bardzo podobne do poprzedniego.
Jeśli nasza praca nadal nie jest dokończona a chcemy ją przerwać, zapisujemy w formacie .sai lub .psd. Dzięki temu w każdej chwili możemy do niej powrócić, bez utraty poprzedniego jej stanu.
Na nadzieję, że napisałam o wszystkim co wam się przyda. Skoro mamy lineart, pora zabrać się za kolorowanie naszego rysunku! W komentarzach, pod tym postem, możecie pisać co chcecie pierwsze: oczy, włosy, usta, skóra, ubrania. Jeśli macie pytania, zadawajcie, postaram się na nie odpowiedzieć jak najlepiej.
Fajny poradnik;)
OdpowiedzUsuńOczy
OdpowiedzUsuńPostać i styl rysunku cudna ale kilka ale:
OdpowiedzUsuń* uzytkownicy tego bloga to dzieci od 12 do 16 lat wiec musisz bardziej przylozyc sie do teori budowy ciała bo taki swiezak sie pogubi.
*widać że pasjonujesz sie japonia i manga/anime i niestety daleko ten styl leży od tego bardziej "amerykańskiego". Chodzi mi glownie o to ze wiekszosc uzytkownikow będzie chcialo swoje OC rysowac w stylu orginalnego MH niz typowego dla mang i anime.
To by było odemnie tyle. I się powtórzę cudnie rysujesz i masz talent :3
Eee, ja mam 17 lat i czytam tego bloga xD Jak zwykle jestem na wszystko za stara :(
UsuńA ja 20 xD I też tu z przyjemnością przesiaduje :3
Usuń1. Czytelnicy bloga to nie tylko młode osoby.
Usuń2.pisalam, że to jest robione moim stylem rysowania. Nie umiem rysować typowych cial monsterek, ale też innym nie zabraniam takich robić. Podstawy rysowania i tak są takie same.
3. Trudno opisać budowę ciała, jeśli samemu się jej uczy. Dla mnie najlepsza pomocą jest odmierzanie głowy i to tym sposobem odmierzam proporcje. Co z resztą podałam wyżej. W trakcie nauki każdy przyswaja inaczej i często szuka swoich sposobów na wymierzenie proporcji. Ale pomysle nad osobnym postem poświęconym tylko ciału.
I dziękuje za komplement xd
UsuńJa osobiście z tego poradnika jak najbardziej skorzystam, ponieważ dzisiaj mija dokładnie miesiąc odkąd robię OC na tym programie,więc też jestem początkująca :) Dzięki za ten poradnik (: Hm... Wybieram oczy xD
OdpowiedzUsuńTak! Poradnik jak rysować graficznie! może coś w końcu ogarnę, bo jak na razie to nic nie kumam :D A Paint Tool Sai jest płatny, nie? a cieniowanie to włosy najlepiej :3
OdpowiedzUsuńNie jest płatny, ale niekiedy można trafić na trial, czyli z ograniczeniem czasowym do korzystania xd
UsuńCałe życie rysowania Curve'm( ale to dziwnie się czyta xp) :( I ja się teraz dowiaduję, że Pen'em takie rzeczy się da!? Nie no, załamałam się. Ślicznie robisz grafiki(no ja niestety się dopiero co uczę) :3
OdpowiedzUsuńW sumie Penem w Linework rysujesz jak tym zwykłym, ale redukuje krzywe linie. Oczywiście tylko te małe. To automat, wiele nie oczekujmy xD
Usuń(i znowu opublikowałam, zanim dopisałam do końca)
UsuńI dziękuję, ale nadal się uczę, więc jakiś błąd w każdej pracy popełnię xd